reklama

Londýn I

Londýn je m(i)esto, kde človek môže mať takmer všetko, ak si na to počká a samozrejme aj za to zaplatí. Možno raj pre turistov, ale ľudí, ktorí tam žijú dlhodobo, to čakanie a náklady po čase prestanú baviť a odsťahujú sa niekam do okrajových častí alebo na vidiek. Prežil som tam asi 15 mesiacov svojho života, a stále ešte viem len málo o živote v tomto meste. Tu a v druhej časti som však zhrnul 10 postrehov, ktoré mi postupne napadli, odkedy som v júni 2008 prvýkrát vstúpil do “veľkého sveta”.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

1, "Americká" kultúra

Obrázok blogu

Prvé, čo som z Londýna uvidel, bolo letisko Gatwick a spoznal som ho nauzaj dokonale, lebo som tam čakal 6 hodín na sesternicu, ktorá sa tiež v noci vracala z dovolenky v Španielsku. Nemôžem povedať, že som sa nudil. Poobzeral som všetky tie obchody a reštaurácie, zistil som, že ceny nie sú až také strašné. Po pravde, aj časopis MensHealth, ktorý som si kúpil v stánku, ma zaujal ako detská hračka. Proste, pre človeka bolo všetko nové. Musím spomenúť, že dovtedy som žil v malom meste na juhu Slovenska alebo v Banskej Bystrici.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Na druhý deň som sa zúčastnil nakupovania. Väčšinu vecí v supermarekte som poznal len z amerických filmov. Teraz by to už väčšine ľudí pripadalo bežné, lebo konzumná kultúra pomaly preniká aj ku nám - a nie len jej negatívne prvky. Ulice v meste boli plné rôznych fastfoodov, čo som čakal; ale aj malých obchodíkov patriacich prisťahovalcom, čo ma prekvapilo. Okrem niekoľkých častí v centre a parkov je Londýn relatívne špinavé mesto plné smogu. Tradičnej kultúry si tu človek veľa neužije, iba ak v obchodoch so suvenírmi a v hosteloch, kde si ráno okrem cereálii môže dať čaj s mliekom. 2, Cestovanie za prácou

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

V okolí Londýna je 5 väčších letísk. V podstate len London City Airport sa nachádza priamo v meste a Heathrow na okraji šiestej zóny metra. Je jedno z najvyťaženejších na svete, ročne obslúži okolo 70 miliónov pasažierov. O dosť vzdialenejšie, smerom na sever, sú Luton a Stansted, kam prilieta aj väčšina Slovákov. Cestu autobusom na Liverpool Street Station, Stratford, alebo Viktóriu tiež mnohí poznajú. Gatwick je na juhu, približne 70 km od Londýna. Samotná cesta do mesta trvala asi hodinu.

Z Kingstonu, kde som býval, som to mal ešte hodinu do centra. Najskôr železnicou, ktorá premáva do vzdialenejších častí, a potom metrom. Na to som si musel zvyknúť, tu sa všade dlho cestuje. Mnohí ľudia dochádzajú za prácou denno-denne aj hodinu. Rozšírila sa tu kultúra tzv. commuters – dochádzajúci za prácou. Páči sa mi, že väčšina týchto ľudí sa snaží využiť čas, ktorý musia stráviť cestovaním. Čítajú noviny, vybavujú si emaily, pracujú na notebookoch alebo relaxujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cesta autobusom trvá o dosť dlhšie ako metrom a často sa človek ocitne v zápche. Neodporúčam cez deň cestovať po hlavných trasách, ak sa ponáhlate. Po zotmení sú cesty o niečo prázdnejšie, no cez víkend treba rátať s tým, že ľudia sa chcú zabaviť. Bežne som sa ocitol v dopravnej zápche v sobotu okolo jednej v noci, keď sa ľudia vyhrnú z barov, ktoré zatvárajú, a presúvajú sa inde. 3, Nikto tu nevie po anglicky

Obrázok blogu

Londýn je multikultúrne mesto. Prichádzajú sem ľudia z celého sveta, či už v rámci dovoleniek, alebo aj s cieľom usadiť sa. Je tu najviac ľudí, najviac turistov a tým pádom aj najviac pracovných možností v Británií. Väčšinu bežných, menej ohodnotených povolaní, vykonávajú cudzinci. Napríklad v tescu som nevidel ani jedného bieleho predavača. Nechápal som, prečo tak drú. Raz mi však jeden Bangladéžan vysvetlil, že si tu chce odmakať 20 rokov a po zvyšok života si nechať dôchodok posielať domov, kde z toho kráľovsky vyžije. Práve z Indie, Bangladéža a Pakistanu je tu najviac prisťahovalcov. Potom nasledujú černosi, hlavne z karibskej oblasti, Keňania, Nigérijčania, Juhoafričania a ľudia z Blízkeho východu a Turecka. Samozrejme, aj z Európy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mnohí prisťahovalci sú veľmi inteligetní, často dokonca skončili vo svojej krajine univerzitu a prichádzajú sem za ďalším vzdelaním. Tí, čo dúfajú, že si v Londýne zlepšia angličtinu, však ostanú sklamaní. Aktívna slovná zásoba bežného Londýnčana točí dookola asi 200 slov. Raz som v obchode použil predprítomný čas a predavač nerozumel, čo od neho chcem. Skôr sa stáva, že človek sa tu naučí perfektne po Poľsky, lebo tých je tu plno.

V Londýne sa miešajú rôzne jazyky, ako aj prvky tradičného londýnskeho cockney – rýmovaný slang. Počuť tu rôzne druhy angličtiny, od černošského mumlania, cez talianske „pizza pasta“ gestikulovanie, ruské – kde každé druhé slovo je nadávka alebo vodka, až po východoázijské prízvuky. Klasickú britskú angličtinu človek počuje len v televízii, alebo na nejakom úrade.4, Športovanie v uliciach

Obrázok blogu

Hovorí sa, že veľa ľudí na západe žije nezdravým spôsobom života a vôbec nešportujú. Tu som však vídaval športovcov na každom kroku. Dokonca aj cez obednú prestávku (ktorá trvá hodinu) si niektorí chodia zabehať. Potom si kúpia zdravšiu variantu sendviča, ktoré sú tiež v ponuke, a pokračujú v práci. Veľa ľudí dochádza do roboty na bicykli, poctivo šliapu do pedálov v obleku. V úradoch majú špeciálne parkoviská na bicykle.

 Na druhej strane, je tu aj veľa obéznych ľudí, ktorí zase využívajú predsa len o niečo väčšiu ponuku nezdravých sendvičov.  Môj záver je taký, že síce tu možno športuje málo ľudí, ale robia to poriadne. Zaobstarajú si kvalitné oblečenie a obuv, naštudujú si základné veci. Dokonca, bežci a cyklisti v uliciach majú na tvári masky, aby sa chránili pred smogom.  5, Každý je tu manager alebo engineer

Obrázok blogu

Ďalšia vec, ktorá ma zaujala, je pracovná morálka. Väčšina ľudí tu pracuje aj 6 dní do týždna, 10 až 12 hodín. Po pravde, musia, ak tu chcú vyžiť. Ceny ubytovanie v Londýne sú dosť vysoké, hlavne keď chce človek žiť blízko centra. Doprava tiež niečo stojí. Ľudia tu ku svojej práci pristupujú zodpovedne a s vážnosťou. Možno aj preto, že tu sídlia najväčšie firmy sveta, kde sa to jednoducho vyžaduje. A aj preto, že na uvoľnené pracovné miesto čaká zástup ďalších uchádzačov. Neoplatí sa flákať. Práca sa dá zohnať relatívne rýchlo, ak človek vie po anglicky a je ochotný začať na nižšej pozícii. Odtiaľ sa dá sa postúpiť na manažérsku pozíciu, lebo snahu si zamestnávatelia cenia.

 U nás si pod pojmom manažér predstavíme minimálne riaditeľa banky, alebo veľkého podniku. V Londýne je „manager“ každý vedúci pracovník, stačí, že má pod sebou pár ľudí. Môj manažér v McDonalde nosil zásteru a zachraňoval hamburgery, ktoré som pripálil. Podobne, na Slovensku je inžinier len ten, kto vyštuduje vysokú školu technického alebo ekonomického zameriania. No tu pojem „engineer“ označuje hocijakého opravára alebo technika. Už aj na Slovensku pozorujem, že PR manažéri sa snažia premenovať rôzne pozície do angličtiny, aby im zvýšili atraktivitu. Napr. “quality control supervisor.”

Erik Rédli

Erik Rédli

Bloger 
  • Počet článkov:  85
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Pracoval som ako čašník, učiteľ, osobný tréner; teraz robím v oblasti médii a žurnalistiky. Zaujímam sa o šport, cestovanie, kultúru, ekonomiku - hlavne teória hier a rozhodovania, španielčinu, rockovú hudbu a nejaký ten self-development.Nemám 100 riešenie na žiadny problém, ale snažím sa svoje názory aspoň občas konfrontovať s ostatnými aj prostredníctvom blogu... Zoznam autorových rubrík:  CestovanieWorkout a životný štýlKultúra a hard rockKomentáre a troška politikySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu