Ako rozumne využiť cukor vo výžive.

Autor: Erik Rédli | 11.5.2015 o 20:03 | Karma článku: 3,17 | Prečítané:  783x

 Jem sladkosti, ale nie veľa. takisto viem dodržať zásadu "všetko s mierou". Tu je niekoľko tipov, ako sa orientovať vo výžive, najmä čo sa týka cukrov. 

Mám rád kakaový koláč, taký ten závin. Ak ho však máme doma, tak ho nejem ako dezert, ale nahradím ním raňajky, plus ešte biely jogurt.   Samozrejme, častejšie si k jogurtu dám banán alebo oriešky.

3 dôležité body z článku:

Najväčším prínosom Coca Coly nie je kofeín, ale cukor ktorý dodá mozgu a svalom rýchlu energiu.

Vo výžive neexistuje žiadna fialová krava, ale len biologické procesy, v ktorých sa treba vedieť orientovať.

Stravovanie nás sprevádza po celý život, preto sa oplatí venovať výžive troška času a občas si naštudovať niečo nové. A skúšať, že čo človeku vyhovuje. 

Časom som sa naučil kontrolovať, že čo jem a robím to už viac-menej podvedome. Návyk sa dostal do bazálnych ganglií a mozog ma naviguje pri výbere. Samozrejme, hľad a stress majú negatívny vplyv, preto sa im treba vyhýbať. Veľa sa v poslednom čase hovorí o rôznych paleo diétach s minimom sacharidov alebo podobných typoch stravovania, kde prevažujú tuky a bielkoviny. Veľmi dobre o tom píše Vlado Zlatoš a človek sa od neho naučí veľa o “metabolickej gramotnosti”.

 Vlado v tomto článku píše, že cukor je dobrý sluha ale zlý pán. Podľa mňa sacharidy tiež nie sú najdôležitejšia zložka stravy, ale zase sú najrýchlejší zdroj energie. To je výhoda a aj nevýhoda. Sladkosti, teda jednoduchý cukor, by mali byť len prostriedkom, ako rýchlo doplniť energiu. Určite sa hodia pre ľudí, ktorí športujú, majú fyzicky náročnú prácu alebo potrebujú aby ich mozog fungoval na 100%.

 

Mozog nedokáže využívať tuk tak efektívne ako ostatné orgány, resp. trvá to chvíľu, kým sa to naučí a zaberie to čas a nervy. Navyše, tuky a bielkoviny môžu zaťažiť pečeň, ak ich je v strave priveľa. Prefrontálny kortext - predná časť mozgu, kde sa riešia problémy -  je vývojovo mladšia časť mozgu, stále sa vyvíja a preto asi potrebuje energiu z rýchlych zdrojov. A preto Cola pomáha pri myslení. Nie je to kofeínom, ale vysokým obsahom cukru. Obsah kofeínu v 330ml plechovke je len okolo 32mg, ale zato obsahuje okolo 10 kociek cukru. Jedna plechovka denne je v pohode, ak ju popíjame popri práci. Podobne ani troška čokolády nezaškodí (aj keď, ovocie by bolo lepšie). To však neznamená, že môžeme "cukor" zneužívať.

  Troška disciplíny nezaškodí a jeden deň bez jedla – čo občas robím – buduje mentálnu odolnosť a zároveň prečistí organizmus (ak samozrejme pijem dostatok vody). Podobne sa dajú zo stravy vylúčiť aj sacharidy = cukry a človek funguje len na tukoch. Sacharidy sa však trávia rýchlejšie a aj rýchlejšie dodajú energiu, čo ocenia hlavne športovci. 

Ak je človek vytrvalostný typ, v jeho tele majú prevahu vytrvalostné vlákna, ktoré získavajú energiu z tuku. Rýchlostný typ, napríklad šprintér alebo vzpierač, zase môže preferovať cukry ako rýchly zdroj energie pre maximálny výkon v krátkom časovom úseku.

Na tomto je založené aj stravovanie na základe telesného typu. Ja osobne by som aspoň malú časť stravy dopĺňal zo sacharidov - hlavne ráno alebo keď človek potrebuje energiu. Večer by som ich obmedzoval - aj ja to tak robím. Otvorím si konzervu tuniaka a k tomu jeden kus tmavého pečiva a mrkvu. Samozrejme, komu vyhovuje diéta čisto bez sacharidov, nech sa páči.

 Koniec-koncov, tak jedli aj naši predkovia a aj mačkovité šelmy - a taký tiger vyzerá viac fit ako krava, ktorá žerie rastlinnú potravu (čiže sacharidy).

Nehľadajte fialovú kravu vo výžive

- nemyslím teraz Milku, keď tak pred tréningom alebo pár kociek ráno, keď potrebujem na niečom zamakať - ale koncept. Hovädzie mäso môžete jesť, dokonca je jedno z najkvalitnejších, podobne aj bravčové. Fialová krava označuje nejakú prevratnú myšlienku, ktorá vašu prácu preslávi. No vo výžive žiadna fialová krava neexistuje. Najlepšie je naštudovať si čo najviac a potom sa riadiť vlastným telom a okolnosťami. Niekto napríklad ráno vyslovene potrebuje cukor, aby začal fungovať - možno ho má v krvi málo. Prečo by si ho mal odopierať - ak ho samozrejme dávkuje rozumne a vyberá si kvalitnejšie zdroje, nie sladkosti. Niekto zase ráno nemusí jesť vôbec, ten môže skúsiť tzv. prerušované hladovanie alebo Paleo diétu. Samozrejme, tieto typy stravovania nezvesí z klinca, ale žiada si to troška štúdia.

Stravovanie nás sprevádza po celý život, preto sa oplatí venovať výžive troška času a občas si naštudovať niečo nové. A skúšať, že čo človeku vyhovuje.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?