reklama

Pár kilometrov naboso môže zlepšiť bežeckú techniku aj zdravie

Prvá vec, čo som v nedeľu ráno urobil bol beh do neďalekej dediny cez pole. Po pár sto metroch som si vyzul tesné, staré tenisky a ďalej som pokračoval bosý. Behám, odkedy som sa naučil chodiť, ale až teraz som zistil nejaké veci.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)
Zrodený pre beh (Born to Run) opisuje život bežcov kmeňa Tarahumara.
Zrodený pre beh (Born to Run) opisuje život bežcov kmeňa Tarahumara. 

Naši predkovia pri love prekonávali dlhé vzdialenosti naboso. Ešte aj dnes existujú kmene, ktoré behajú bosí. Christopher McDouglass, autor knihy Zrodený pre Beh (Born to Run), o tom hovorí v tejto prednáške.

 Etiópčan Abebe Bikila dokonca vyhral olympijský maratón v Ríme, 1960, bosý. Na druhej strane, odborníci nás stále varujú, že správna obuv je základ, hlavne pre začiatočníkov. Väčšina negatívnych skúseností pochádza od ľudí, ktorí beh naboso podcenili a spôsobili si zranenia. Ako keď neprispôsobíme rýchlosť podmienkam. Je na tom niečo pravdy, ľudstvo je celkov v horšej fyzickej kondícií, ako naši predkovia a naše nohy si zvykli na pohodlie topánok. Navyše, vyrábame strašne veľa topánok a aj „šuster“ musí z niečoho žiť. Ja som to skúsil s behom naboso a tu sú moje zistenia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Abebe Bikila
Abebe Bikila 

Najčším prínosom je, že si lepšie uvedomíme vlastné pohyby a naučíme sa ovládať svoje telo. Ak beháte naboso, vaše chodidlá dostávajú neustálu masáž. Posilňuje to všetky svaly na spodnej časti chodidla, ktoré sa ťažko aktivujú cez podrážku bežeckej topánky. Zlepšenie pohybov v tejto časti tela pomáha celkovému držaniu tela, pretože reťazec pohybov sa začína „od nôh“.

Navyše, beh naboso nás núti našľapovať na prednú časť chodidla, čo zlepšuje odraz. Väčšina ľudí našľapuje na pätu. V topánkach to veľmi necítiť, lebo majú v tejto časti podrážky špeciálny vankúš. No pri behu naboso som cítil každý dopad päty v kolenách. Preto som našľapoval na prednú časť, kedy je náraz absorbovaný Achillovou šľachou a lýtkom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem tlmiacej funkcie, achilovka a lýtko majú aj dobré „odpruženie“, preto zefektívnia náš beh. Využívajú ich skokani pri odraze. Stefan Holm, olympijský víťaz z Atén, vo svojom tréningu robil tisíce odrazov. Čo sa mňa týka, pri behu som necítil bolesť kolien a ani spodného chrbta, ktorá sa zvyčajne dostaví v topánkach.

Na druhej strane, pri behu naboso sa môžete ľahko zraniť pretože ostré predmety sa vyskytujú všade. Preto väčšina bosých bežcov dôveruje známym cestičkám a udržiavaným trávnatým plochám.

Obrázok blogu

Najväčším rizikom je však poškodenie pohybového aparátu. Určite, beh naboso nie je vhodný pre ľudí, ktorí nie sú zvyknutý na podobný typ aktivít alebo majú nejaký zdravotný problém. Nesprávna technika by to mohla zhoršiť. Poraďte sa so svojim lekárom a zaobstarajte si bežecké topánky „na mieru“ s prispôsobenou vnútornou vložkou. V obchodoch majú zariadenia, ktoré otestujú váš krok a ukážu vám ho dokonca na obrázku. Beh naboso zaraďujte postupne, zo začiatku len pár sto metrov rýchlej chôdze. Na dlhú trať to nebude, ale troška masáže nikdy neuškodí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celkovo, občasný beh naboso určite posilní svaly, ktoré ostávajú v topánkach inaktivované a pomôže nám lepšie si uvedomiť si vlastný pohyb. V primeranom dávkovaní je to dobrý spôsob na zlepšenie pohybu a tak trochu sa ním vraciame k prírode.

Erik Rédli

Erik Rédli

Bloger 
  • Počet článkov:  85
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Pracoval som ako čašník, učiteľ, osobný tréner; teraz robím v oblasti médii a žurnalistiky. Zaujímam sa o šport, cestovanie, kultúru, ekonomiku - hlavne teória hier a rozhodovania, španielčinu, rockovú hudbu a nejaký ten self-development.Nemám 100 riešenie na žiadny problém, ale snažím sa svoje názory aspoň občas konfrontovať s ostatnými aj prostredníctvom blogu... Zoznam autorových rubrík:  CestovanieWorkout a životný štýlKultúra a hard rockKomentáre a troška politikySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu